fbpx

Suchý február: Triezvosť medzi mladými je IN aj u nás - ISIC

28 dôvodov pre čistokrvný život

Triezvosť medzi mladými je IN aj u nás

Vo februári prebieha na Slovensku preventívno-osvetová kampaň Suchý február V Českej republike beží už deviaty ročník kampane, ktorá pomáha širokej verejnosti preveriť si svoj vzťah k alkoholu a zmeniť svoje zabehnuté návyky. Minulého ročníka sa podľa prieskumov zúčastnilo až 9% dospelej populácie. Rok 2021 prináša zásadnú zmenu – KNIHU „Suchej únor“, ktorá na 416 precízne vydestilovaných stranách predstavuje alkohol vo všetkých jeho spoločenských úlohách.

Preukazy ISIC, ITIC a EURO<26, ktorých cieľom je zlepšovať život študentom, učiteľom a mladým ľuďom, kampaň Suchý február podporujú. V rámci tejto podpory, majú držitelia preukazov ISIC, ITIC a EURO<26 možnosť zakúpiť si knihu Suchej únor v špeciálnej akcii 1+1 ZADARMO – stačí ak použijú pri nákupe špeciálny kupón dostupný pre držiteľov ISIC/ITIC v mobilnej aplikácii alebo pre držiteľov EURO<26 na vyžiadanie prostredníctvom e-mailovej adresy euro26@ckmsyts.sk. Okrem toho, spolu s neziskovou organizáciou Suchej únor, z. ú. pripravili prieskum „Mladí ľudia a alkohol“, do ktorého sa držitelia preukazov môžu zapojiť a vyhrať knihu Suchej únor.

| 72 OSOBNOSTÍ | 28 TEMATICKÝCH KAPITOL |

| ALKOFAKTY | ROZHOVORY | PRÍBEHY | 

Hokejista Patrik Bartošák, psychológovia Pavel Rataj alebo Ilona Preslová, spisovateľ Josef Formánek, primár Petr Popov, koučka Janka Chudlíková, pretekár Aleš Loprais alebo muzikant Petr Fiala patria medzi 72 českých osobností, odborníkov, novinárov a neobyčajných ľudských príbehov, ktoré pomohli vzniknúť knihe, ktorá v 28 kapitolách  predstavuje alkohol s ľahkosťou aj vážnosťou – vo všetkých jeho spoločenských rovinách. Či už je to spánok, sex, šport, práca, výchova detí, zdravie alebo alkohol za volantom.

“Naša kniha z vás abstinentov neurobí – nie je to ani jej cieľom.  Má byť pre ľudí hlavne inšpiráciou k príjemnej sebareflexii a môžeme sa vďaka nej všeličo dozvedieť.  Nielen o alkoproblematike, ale hlavne o sebe. Kniha má jediný cieľ – aby sme všetci poznali úprimnú odpoveď na jednoduchú otázku: „Ovládame my alkohol, alebo alkohol ovláda nás?“ popisuje zmysel knihy Petr Freimann, riaditeľ neziskovej organizácie Suchej únor na ktorej stránkach je možné knihu kúpiť a podporiť tak kampaň. Práve on je zodpovedný za expanziu tejto osvetovej kampane tento rok aj na Slovensko.

Generácia Z má iné priority, zvyknime si na to.

Pozrite sa, padá krivka! Podľa OECD sa vo väčšine západných krajín znížila spotreba alkoholu. Už mileniáni pijú menej ako ich rodičia, ale kam sa hrabú na takzvanú Generáciu Z. To sú mladí ľudia narodení zhruba od roku 1995, teda tí, čo majú menej ako 26 rokov. Až okolo roku 2010 ich strieda ďalšia generácia, o ktorej budeme určite ešte veľa počuť – Generácia Alfa, teda deti mileniánov tiež nazývané ako Generácia Y. Mimochodom to bola posledná generácia, ktorá zažila detstvo bez sociálnych sietí.

Generácia Z je typická práve tým, koľko času trávia v online priestore, ktorý pre týchto mladých ľudí vytvára kľúčový životný priestor. Taktiež ale viacej rozmýšľajú o svojom zdraví, preferujú kvalitu pred kvantitou a záleží im viac na sociálnej spravodlivosti a ekológii. Títo ľudia raz vystriedajú predchádzajúce generácie v pozícii najväčšej kúpnej sily na svete. Už v roku 2018 odhadla analýza think tanku Millenial Marketing priamu kúpnu silu amerických Gen Z na 143 miliárd dolárov ročne.

Mladí holdujú alkoholu podstatne menej ako ich rodičia.

Podľa spoločnosti Global Web Index, ktorá analyzovala správanie spotrebiteľov u takmer pol milióna mladých ľudí v 45 krajinách, pijú zástupcovia Generácie Z výrazne menej v porovnaní s ich predchodcami. 37% z nich tvrdí, že alkohol nepijú vôbec. U mileniánov je to len 21%. Iba 16% konzumuje alkohol aspoň jedenkrát do týždňa, čo je taktiež výrazne menej v porovnaní s predchádzajúcimi generáciami. Celkovo sa jedná o generáciu, ktorá viac dbá na svoje zdravie. Oproti priemeru je u nich napríklad o 35% väčšia pravdepodobnosť, že sa budú venovať behaniu a viacej ako jedna tretina si v poslednom mesiaci objednala nejaké zdravé jedlo. Tento trend je viditeľný aj u nás. Napríklad medzinárodná štúdia HBSC sledujúca trendy v oblasti zdravia a životného štýlu dospievajúcich uvádza, že percento pätnásťročných, ktorí priznávajú, že sa v živote najmenej dvakrát opili, u nás za posledných 10 rokov klesol z 29 na 22 percent u dievčat a z 32 na 25 percent u chlapcov.

Mladí Slováci však pijú stále viacej ako ich rovesníci z Nemecka, Francúzska či Španielska. A prečo? Kampaň Suchej únor v roku 2020 v spolupráci s ISIC Česká republika realizoval prieskum medzi 2000 študentmi a mapoval ich motiváciu ku konzumácii alkoholu. Výsledky ukázali napríklad to, že 33% študentov pije aspoň niekoľkokrát ročne na guráž a 25% z nich zaháňa alkoholom osobné problémy. Mladí ľudia majú však alkohol najviac spojený so zmenou v prežívaní a komunikácii. Až 92% sa po alkohole cítia otvorenejší voči iným ľuďom, 86% ľahšie hovoria o svojich pocitoch a 67% má pocit väčšej sexuálnej príťažlivosti, pričom zároveň cítia aj menšie zábrany pri sexe.

86% spokojnosť Sušičov a prvýkrát na Slovensku ako Suchý február.

Suchej únor z. ú. každý rok reaguje pozitívnou výzvou na nelichotivé štatistiky, podľa ktorých sa viac ako 1 000 000 Čechov pohybuje za hranou rizikového pitia. Na Slovensku takéto údaje zatiaľ nemáme, dosť alarmujúce je ale číslo 400 000 závislých od alkoholu, ku ktorým každý rok pribudne ďalších 6000. Z výskumov, ktoré vypracovala agentúra Nielsen Admosphere, vyplýva, že sa v minulom roku povedomie o kampani vyšplhalo zo 47 na 58 % naprieč českou populáciou. Účasť potom deklarovalo cez  500 000 dospelých účastníkov, medzi nimi aj mnoho Slovákov.

Kampaň tento rok na sociálnych sieťach spája hashtag #insuchoveritas a registrovaní účastníci majú okrem Suchej knihy opäť k dispozícii aj uzavretú česko-slovenskú skupinu na facebooku, kde môžu zdieľať svoje zážitky, podporovať sa a inšpirovať. Knihu doplňuje 110 originálnych ilustrácií, citátov a kopec interaktívneho obsahu.

Odborné partnerstvo akcii  poskytuje Národní ústav duševního zdraví (NUDZ), Klinika adiktologie 1. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice (KAD). Hlavnými partnermi ročníku 2021 sú Kofola, ktorá na trh uvedie špeciálnu edíciu hnedého moku, ďalej Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR (ZPMV ČR). Kampaň realizuje Suchej únor, z. ú.  

ISIC mobilná aplikácia »